home > Alles over teksten & tekstfouten

Nadat de gasten de uitnodiging hebben ontvangen, wil je natuurlijk dat zij net zoveel zin hebben in de bruiloft als jullie. Dit doe je al door een leuk trouwkaartpakketje te maken, maar ook door de tekst op de trouwkaart. Ook hier geldt, niks moet... Dus kies voor een tekst die past bij jullie. Het is jullie dag! De trouwkaart zet wel de toon voor de bruiloft, denk dus goed na welk thema deze moet uitstralen en hoe je dit kunt verwerken in de tekst. Trouwkaarten worden steeds minder formeel, maar toch zijn er een aantal officiële punten die erop horen te staan:
- Jullie namen;
- Huwelijksaankondiging met de datum, tijd en locatie;
- Aankondiging receptie (als deze plaatsvindt) met de locatie en tijd;
- Feestaankondiging met de locatie, start- en eindtijd;
- RSVP waarmee gasten zich aan- of af kunnen melden;
- Cadeautip;
- Dresscode.

Je wilt natuurlijk geen fouten op de trouwkaart, daarom is het belangrijk om goed te letten op spel- en tekstfouten. Een aantal veel voorkomende fouten vind je hieronder:

Vergeet jullie achternamen niet. Op veel trouwkaarten worden alleen de voornamen gezet “Bastiaan & Michelle”. Maar jullie zijn niet de enige met die voornaam. Om te voorkomen dat de ontvanger denkt dat het een andere “Bastiaan” is vermeld je jullie achternamen.

Alle zinnen met “wij” beginnen. Wees creatief en kijk hoe je zinnen kunt ombouwen, zodat niet elke zin met “wij” begint. Dit leest niet alleen fijner, het staat ook netter.

Hoofdletters & punten. Elke zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Een zin begonnen zonder hoofdletter? Dan hoeft er ook geen punt achter. Namen van personen en locaties schrijf je altijd met een hoofdletter.
 
Tijd- en maandnotatie. Tijden worden vaak geschreven met dubbele punt. De juiste manier van notatie is met een punt en spatie tussen de tijd en het uur: 13.30 uur. In de Engelse en Duitse taal worden de maanden met een hoofdletter geschreven. Dit wordt in Nederland ook nog vaak gedaan, maar in de Nederlandse taal horen de maanden zonder hoofdletter geschreven te worden.

Adresgegevens. De adresgegevens van de locaties hoeven niet in de tekst te staan, deze kan je ook op de achterkant van de kaart plaatsen of op een extra kaartje. Vergeet ook niet jullie eigen adres op de kaart te vermelden. Genodigden kunnen jullie dan eventueel een kaartje sturen. Doe dit door eerst jullie eigen namen met achternamen te vermelden en daaronder jullie adres. Zo wordt ook voorkomen dat jullie achternamen nergens zijn terug te vinden.

Elkaar het jawoord geven. “Jawoord” is aan elkaar geschreven, dus niet met een streepje ertussen.

Een toost uitbrengen of toasten? De eerste is juist. Een toost breng je uit als je met je gasten het glas wilt heffen op jullie jawoord. Een toast is geroosterd brood of crackertje. Jullie kunnen natuurlijk wel een toastje serveren tijdens de toost. ;-)

Kadotip, cadeautip of cadeau tip? Cadeautip is formeler dan kadotip, maar deze kunnen allebei. Cadeau tip is fout omdat het één woord is.

Vergeet de dresscode niet te noemen, als deze er is. Een tip om deze wel te vermelden, zo is het voor de gasten duidelijker wat ze aan kunnen trekken. Het kan vervelend zijn voor een gast om over- of underdressed te komen.

Ceremoniemeester. Vraag de ceremoniemeester een extra kaartje bij de trouwkaart toe te voegen met de gegevens die jullie niet op de trouwkaart willen.  

Laat teksten altijd door iemand controleren op fouten. Waarschijnlijk hebben jullie zelf de teksten al zo vaak doorgelezen dat jullie fouten niet meer zien. Iemand die de teksten nog niet heeft gelezen, kijkt er met een frisse blik naar en kan er nog foutjes uithalen.

Enveloppen schrijven

Volgens de etiquette is het not done om geprinte etiketten op de enveloppen te plakken. Enveloppen schrijven wordt vaak niet als leuk gezien en is veel werk, maar als je er een leuk trouwkaartpakketje in stopt, met confetti en een leuke sluitzegel wordt het schrijven vanzelf een feestje! Je trouwt als het goed is maar één keer, dus dan is het ook leuk om de uitnodiging zo persoonlijk mogelijk te maken.

Hoe en wat schrijf je op de enveloppen? Ook hier geldt, niks moet het is jullie dag dus doe vooral wat past bij jullie. Toch een aantal voorbeelden van hoe je de aanhef op een envelop ‘hoort’ te schrijven:
-    Een gezin (ouders met kinderen): Familie van der Bergen, of Familie A. van der Bergen (De A. is de eerste letter van de voornaam van de vader);
-    Een gezin waarvan je alleen de ouders wilt uitnodigen: De heer en mevrouw van der Bergen, of Anton & Maaike van der Bergen;
-    Samenwonend stel: B. Jansen & M. van der Bergen, Bastiaan Jansen & Michelle van der Bergen, of Bastiaan & Michelle.
-    Alleenwonende: De heer B. Jansen, of Bastiaan Jansen.
-    Iemand waarvan je de voornaam niet weet, een buurvrouw bijvoorbeeld: Mevrouw Van der Bergen. Omdat in dit geval Van het begin is van de naam schrijf je deze met hoofdletter.

Een avondje enveloppen schrijven wordt vanzelf gezellig onder het genot van een glaasje wijn samen met je verloofde of een vriendin. Zelf geen mooi handschrift? Vraag iemand die wel een mooi handschrift heeft om te helpen. Zelf kan je dan de trouwkaartpakketjes in de enveloppen stoppen.

Bij ons zijn de enveloppen vooraf te bestellen zodat jullie genoeg tijd hebben om alle enveloppen te schrijven. Let wel goed op welk formaat kaart je wilt gaan bestellen, zodat je de enveloppen in het juiste formaat bestelt. Weten jullie al welk formaat enveloppen het moeten worden? Klik dan hier om ze alvast te bestellen.

Prijscalculator ×

Kies een categorie

Soort kaart

Formaat

Papiersoort

Enveloppen

Aantal kaarten

Aantal enveloppen

Totaalprijs: